SERES,
het ontstaan van een vooruitstrevend merk.

Seres is net als Tesla afkomstig uit Sillicon Valley (USA) maar wordt gefinancierd door het moederbedrijf dat gevestigd is in China.

Seres werd in januari 2016 opgericht en produceert sinds 2017 elektrische auto’s in China. In datzelfde jaar werd een autofabriek in de VS gekocht: de Commercial Assembly Plant in Mishawaka, Indiana. In het verleden werden hier auto’s gebouwd voor Hummer, maar ook de Mercedes-Benz R-klasse rolde hier van de band.

Het hoofdkwartier van Seres is gevestigd in Santa Clara, Californië. Het bedrijf is een dochteronderneming van Chongqing Sokon Industry Group. Seres heeft inmiddels zeven R&D vestigingen in onder meer de VS, China en Japan. Alle R&D vestigingen richten zich op intelligente e-aandrijflijntechnologie, voertuigtechniek, de volgende generatie batterijtechnologie en lichtgewicht ontwerpen. Seres maakt dan ook graag volgende belofte: “Wij maken duurzaam autorijden voor iedereen betaalbaar”.

Knipoog naar Tesla

Martin Eberhard, een van de grondleggers van Tesla, stond mee aan de wieg van Seres. Eberhard was van 2003 tot 2008 de eerste CEO van Tesla Motors. Elon Musk was op dat ogenblik nog niet in beeld. Vervolgens was Eberhard de grondlegger van inEVit, een start-up die elektrische aandrijflijnen aan autofabrikanten levert. Dat bedrijf werd in 2017 overgenomen door Seres en Eberhard bleef er nog geruime tijd aan de slag als hoofd van de R&D-afdeling en strategic manager.

Seres
Seres
James Taylor – CEO Seres 

Management

We zijn verheugd dat James binnen onze gelederen is om de volgende fase van onze ontwikkeling in Noord-Amerika te leiden ”, aldus John Zhang, oprichter en CEO van SERES Global. “James heeft vele jaren ervaring met het leiden van wereldwijd bekende automerken zoals Cadillac, Hummer en Karma”.

Voordat James bij SERES kwam werken bekleedde hij leidinggevende posities bij twee van de meest bekende merken van General Motors, Cadillac en Hummer. Hij was President, General Manager en Chief Marketing Officer van Cadillac voordat hij CEO werd van Hummer, dat zijn voertuigen produceerde in dezelfde Mishawaka-fabriek die SERES in 2017 verwierf. Nadat hij GM verliet, bekleedde James diverse senior-functies in de EV-industrie, zo diende hij als CEO voor de Workhorse Group en later als Chief Sales en Marketing Officer bij Karma Automotive.

“Ik ben diep onder de indruk van de technologieën die het bedrijf heeft ontwikkeld in hun fabriek in Silicon Valley, inclusief motoren, batterijen en controlesystemen, en ik geloof erin dat SERES deze technologie niet alleen kan gebruiken voor zijn eigen portfolio maar ook om andere autofabrikanten te ondersteunen ” zei James Taylor bij zijn aanstelling tot CEO van SERES Automotive in Noord Amerika.

Design

De voorzijde van de auto speelt een belangrijke rol bij het vaststellen van een herkenbare identiteit en handtekening voor een automerk. “Het is het eerste wat mensen zien en waartoe ze worden aangetrokken”, zegt Michael Churchill, Senior Designer bij SERES en verantwoordelijk voor het SERES Sigma-lichtontwerp.

“De grille is bij veel automerken een beeld waaraan je een automerk direct kunt herkennen. Elektrische voertuigen hebben geen traditionele grille meer nodig dus moesten we op zoek naar aan andere manier om SERES een herkenbaar design te geven”

Michael legde uit dat het niet eenvoudig was om met iets te komen wat nog niet eerder is gedaan, terwijl hij probeerde de identiteit van een nieuw automerk te ontwerpen. Toen echter het Sigma verlichtingsontwerp werd voorgesteld en uit vijftig andere opties werd verkozen, was het voor het team duidelijk dat dit ontwerp iets bijzonders was.

De lichtvorm is geïnspireerd op het Griekse symbool Sigma (∑), wat som betekent. “Het concept was een goede weergave van hoe SERES een optelsom is van technologie en design,” zei hij.
“Het slankere, eenvoudige en uniforme ontwerp zorgt voor een geavanceerdere look die communiceert waar SERES voor staat.”

Vaak halen ontwerpen die in concept auto’s getoond worden het niet tot het productiemodel door beperkingen van de techniek of de leverancier. Met het doel om bijna productieklare verlichting te ontwerpen, maakte hij gebruik van Virtual Reality-tools en werkte hij samen met ingenieurs om ervoor te zorgen dat het uiteindelijke ontwerp functioneel werd met behoud van de SERES-identiteit.

Michael denkt dat in de nabije toekomst statische verlichting meer geanimeerd kan worden en nieuwe functionaliteiten kan gaan bieden die de veiligheid kunnen verbeteren. Bijvoorbeeld lampen die voetgangers signaleren via projecties op de weg. Verlichtingsontwerpen gaan zeker een nieuwe grens over en Michael helpt SERES met het verlichten van de weg en om de identificatie van het merk te borgen.

Seres
Michael churchill – Senior designer Seres